Har du fått ett nytt jobb eller bara vill flytta in ditt mobilnummer till Tele2?
Många tror att det är svårt att flytta nummer men det är egentligen raka motsatsen. Så länge man har kollat upp allt innan man ska flytta över det och har kollat upp det man behöver kolla upp så är det ganska smidigt.
Nedan kommer steg för steg hur en porteringsprocess ser ut. Notera att detta avser portering av telefonnummer, där numret byter ägare, och inte överlåtelse, där abonnemanget byter ägare.
Säkerställ att ditt nummer kan porteras
Innan du börjar processen med att flytta ditt nummer är det viktigt att granska ditt nuvarande avtal med din befintliga operatör. Se till att du inte har några bindningstider eller obetalda räkningar som kan påverka överföringen. Om du är bunden till ett avtal, ta reda på uppsägningstiden och eventuella avgifter som kan gälla.
Är det ett företagsabonnemang gäller det samma. Kolla om det är bindningstid kvar på abonnemanget.
Kontakta vår support med förberedda uppgifter
När du har säkerställt ovan, kan du eller alternativt be personen som är telefoniansvarig på företaget kontakta vår support.
För att påbörja nummerflytten kommer du att behöva tillhandahålla viss information. Frågorna vi önskar svar på är följande:
- Namn på användaren?
- Nuvarande ägares person- eller organisationsnummer?
Ägs telefonnumret av ett företag? Skriv organisationsnummer.
Om telefonnumret ägs av en privatperson, skriv personnummer.
(Säkerställ med personen att numret inte står i någon annans namn, som t.ex. i ett familjeabonnemang) - Vilket telefonnummer är det som ska flyttas?
- Mobilnummer till nuvarande ägare?
Firmatecknare för bolaget / Privatperson som äger numret - E-postadress till nuvarande ägare?
Firmatecknare för bolaget / Privatperson som äger numret
Signering av blankett
När vi har fått in ett ifyllt formulär av antingen dig som vill flytta in, eller telefoniansvarig på företaget kommer vi att skicka ut en blankett via Tele2 som ska signeras av båda parter:
- Företaget som ska ta över numret
- Personen/företaget som lämnar ifrån sig numret
I samband med detta lägger vi antingen upp ett nytt abonnemang eller så finns det redan ett abonnemang som kommer få sitt nummer ersatt.
Blanketten kommer att skickas ut per mail till båda parter direkt från Tele2 genom tjänsten GetAccept. Det är först när båda parter signerat som vi kan gå vidare till nästa steg.
Efter signering
När väl blanketten är signerad och validerad av porteringsgruppen så kommer vi på supporten att återkoppla till dig med ett datum och tid som numret kommer att flyttas över.
Vi kommer se till att du har ditt SIM-kort till hands när väl numret flyttas om du har ett nytt abonnemang, om du redan har ett abonnemang så är det bara att starta om telefonen den dagen numret flyttas över.
Oavsett vad så kommer vi alltid att följa upp för att se till att nummerflytten har gått igenom som den ska och så att allt fungerar.
Har du några frågor eller funderingar så är det bara att höra av dig till vår support, så hjälper vi dig vidare.
Relaterad till
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.